מבנים היסטוריים בקהילה, מגלמים את הכוונות, ההנחות והחיים של אלה שבנו אותם, חיו או עבדו בהם. המבנים הללו מספרים לנו על מה הייתה הקהילה, ואיך הפכה השכונה למה שהיא היום, ועוזרים לנו להבין מי אנחנו, המתגוררים בשכונה זו היום.

קורסים בלימודי שימור מלמדים כיצד שימור הסיפורים הללו, יכול לקחת חלק חשוב בבנייתה של קהילה בריאה.

למה מתכוונים במושג ׳שימור היסטורי׳?

המושג ׳שימור היסטורי׳, במילים פשוטות, פירושו שמירה על קיומם והופעתם של מרכיבים היסטוריים במבנים, בשכונה, בקהילה.

בתים, מבני מסחר ותעשייה, גשרים, אנדרטאות – כל מבנה מעשה ידי אדם שיש לו ערך משמעותי היסטורי כלשהי, עשוי להפוך לנכס המיועד לשימור.

המאפיינים שהופכים נכסים היסטוריים לבעלי ערך

הערך ההיסטורי שוכן באלמנט ההיסטורי עצמו. הנכס עשוי להיות בעל ערך כי הוא מהווה דוגמה לסגנון אדריכלי, לתהליך תעשייתי שכבר לא נמצא בשימוש או שהוא בעל ערך בגלל גילו.

בתים רבים שנחשבו די חסרי חשיבות כשנבנו, יכולים בחלוף השנים לזכות לערך היסטורי מכיוון שהם החזיקו מעמד, והם בין המבנים הבודדים שנותרו מתקופתם.

למשל, בארה״ב בית עץ במחוז רנדולף (Randolph) באריזונה, שנבנה בשנות ה-20 של המאה הקודמת, קיבל חשיבות וערך היסטורי מכיוון שהוא נחשב לבית העתיק ביותר באריזונה. אחד הבודדים ששרד בשלמותו מהימים הראשונים של המתיישבים הלבנים בארצות הברית.

משמעות היסטורית קשורה בדרך כלל לקישור בין הנכס לבין אירוע היסטורי מסוים, או סדרה של אירועים. אבל מבנים רבים בעלי משמעות היסטורית, עשויים להיות חשובים גם מבחינה ארכיטקטונית, אם כי זה לא מחויב המציאות.

נביא דוגמה נוספת מארה״ב. בית חווה מאבן, מהמאה ה-18 שנמצא בעמק פורג׳ (Forge) בפנסילבניה, שימש את המטה של ג׳ורג׳ וושינגטון במהלך מלחמת העצמאות האמריקאית. אבל מבנה זה אינו שונה בשום דבר ממאות הבתים האחרים ששרדו מאותה תקופה. למרות זאת מבנה זה חשוב במיוחד, כי בו היה המטה של וושינגטון.

האלמנטים הקובעים שהנכס יוערך כשימור היסטורי

המושג ׳שימור היסטורי׳ כולל למעשה 4 פעילויות אפשריות שונות:

  • שימור (Preservation)

׳שימור׳ הוא שימור הנכס כפי שהוא בהווה. פעולה זו מניחה שכול המאפיינים ההיסטוריים, כולל החומרים, יישמרו, ובלבד שהאדם יכול לשחזר או לתקן אותם, ומעתה ואילך, הם יישמרו במצב זה.

השימור מעריך לא רק את מקורו של הבניין, אלא גם את דייריו לאורך השנים ואת השימושים שנעשו בו, ומניח שכל העדויות הבאות לביטוי בנכס יישמרו, כמו גם אופיו המקורי של המבנה.

  • שיקום (Rehabilitation)

שיקום אשר מתקן נכס היסטורי שנהרס, נעשה לעתים קרובות לצורך שימוש שונה בנכס מהשימוש המקורי. למשל, הפיכת מפעל תעשייתי לבית דירות.

בדומה לשימור, השיקום מעדיף שימור ותיקון של המאפיינים ההיסטוריים, אבל מאפשר מרחב פעולה רחב יותר לתיקון ולהחלפה של אלמנטים שניזוקו קשות במהלך השנים.

תקני השימור והשיקום מתמקדים בחומרים ובמאפיינים ההיסטוריים (הגימורים, החללים, היחסים והמרחביים המעניקים לנכס את אופיו ההיסטורי).

  • שחזור (Restoration)

שחזור פירושו החזרת בניין או שכונה למצב שבו היו במקור, או בזמן משמעותי היסטורי, בעברם. המשמעות היא סילוק כל תיקון או שינוי שבוצעו לאחר אותה תקופה היסטורית מכרעת, כולל סילוק כל התוספות שנוספו לבניין, וכל המאפיינים העיקריים האחרים, ויצירה מחדש של תכונות חסרות בנכס (ידועות או ברורות מאליהן), בעזרת חומרים וטכניקות היסטוריות.

  • שחזור על ידי בניה מחדש (Reconstruction)

ה-reconstruction הוא יצירת עותק היסטורי מדויק של נכס היסטורי מסוים שכבר לא קיים, או בניית דוגמה של מבנה מתקופה היסטורית נבחרת. פעולה זו עשויה להשתמש בטכניקות ובחומרים מסורתיים, אבל החומרים יהיו חדשים, ולכן שונים מהחומרים שימצאו בפועל במבנה המקורי. לדוגמה, בולי עצי אורן בני מאתיים שנה הופכים להיות כל כך קשים, עד שכל נעיצת מסמר בהם פשוט מאתגרת, בעוד שבולי עץ מאורנים חדשים הם רכים מאוד.

ה- reconstructionמעורב בדרך כלל במבנה שאמור לקחת חלק בתערוכה היסטורית כלשהי, אם כי בעל בית פרטי מזדמן, עשוי גם הוא לבנות לעצמו עותק של בית ישן יותר, פשוט בגלל שזאת ההעדפה שלו.

למשל, נגר בנה לעצמו בית בניו-סאלם, מסצ׳וסטס, שהוא העתק מדויק של בית אחר מהמאה ה-17 בליים העתיקה, קונטיקט. אותו נגר שבנה וחי בבית ששחזר, רצה לחדד את הבנתו ושליטתו בטכניקות הבניה מהמאה ה-17, והשתמש בהן כדי לבנות את ביתו.

אגב, כל מי שטייל בברלין, ראה כיצד המבנים ההיסטוריים הממלאים את העיר, הם בעצם שחזורים מלאים של אותם מבנים שנהרסו כליל בהפצצות העיר במהלך מלחמת העולם השנייה.