עסקים שזקוקים לתזרים מזומנים יציב אוהבים לגוון את ההשקעות העסקיות במרכיב מסוים של נדל"ן. אנו לא מדברים על עסקים שמשקיעים אך ורק בנדל"ן אלא גם על עסקים וחברות שמשקיעות בתחומי פעילות מגוונים ורוצים לרכוב גם על הגל של נדל"ן מניב. בסקירה זאת נצביע על הדברים החשובים במימון לעסקים, עבור השלמת עסקאות של השקעות נדל"ן.

משכנתאות לעסקים, יש דבר כזה

נתחיל עם בשורה חשובה – גם אם יש לכם עסק חדש, זה לא אומר שאין לכם אפשרות לממן עסקאות נדל"ן מבטיחות. שימו לב שגם ללא היסטוריה עסקית מוכחת, אתם יכולים לקבל משכנתא. פה, לא מדובר על השגת מימון לעסקים מתחילים, דבר שיכול להיות לעיתים מורכב או ממושך. כאן מדובר על משכנתא, כלומר הנכס שישרת את העסק או ישמש אותו כנדל"ן מניב נרכש עבור שיעבוד. נרשמת הערת אזהרה לבנק אבל הנכס או הנכסים נרשמים על שם החברה או בעליה, כחוק.

מימון על ידי קבוצת משקיעים

אם יש לכם עסק פעיל וותיק, בעל מוניטין, אתם יכולים לממן עסקאות עבור השקעות נדל"ן מעניינות בצורה אחרת. דרך זאת יכולה להקטין סיכונים ולחזק את הקשר עם לקוחות או שותפים אסטרטגיים ובעלי עניין. העסק כמשקיע, יכול לצרף אליו קבוצה של משקיעים שיכולים להיות בעלי החברה וכן מצטרפים שאושרו על ידה. כל משקיע מתחייב להזרים סכום מסוים ומקבל שיעור מסוים בבעלות על ההשקעה. החברה עצמה שמארגנת את ההשקעה גובה דמי ניהול. בשיטת השקעה מהסוג הזה ניתן להשקיע גם בנכסים גדולים ומורכבים, מגדלי משרדים, מתחמי מסחר, התחדשות עירונית ועוד.

מימון בשיטת הקומבינציה

דרך מימון נוספת יכולה להתאים לעסקים שרכשו קרקע. ברגע שלעסק יש קרקע בבעלותו והוא יכול לקבל אישורי בניה, ניתן לפנות לקבלן מבצע. כעת אפשר לחתום על מעין הסכם שותפות (להלן – עסקת קומבינציה). בעסקת קומבינציה, שהיא לא קומבינה אלא חוקית לחלוטין המימון נעשה על ידי סוג של חליפין. החברה מקצה לקבלן את הקרקע, ללא תשלום. הקבלן, מצד שני, מספק את שירותי הבניה ללא תשלום. לאחר הבניה, אחוז מסוים מהנכס, דירות, משרדים, שטחי מסחר וכדומה, נרשם על שם העסק. יתר הדירות נמצאות בידי הקבלן שחופשי למכור אותן בשוק החופשי לפי ראות עיניו.

דגשים חשובים בתחום הנדל"ן

אם לכם ניסיון עסקי מסוים, אפילו בלתי מבוטל, זה עדיין לא אומר שאתם מבינים מספיק בנדל"ן. לפני מימון עסקה בתחום כדאי:

  1. לבדוק ערך ממשי – בליווי שמאים או מעריכי שווי שיפרטו מהו ערך העסקה.
  2. לבדוק פוטנציאל השבחה – במידה והנכס לא אמור לשמש את העסק אלא להניב הכנסה, בדקו פוטנציאל השבחה.
  3. מיסוי נדל"ן – חשוב להתייעץ עם יועץ מס, עורך דין או רואה חשבון על מנת להפחית כחוק את שיעור המס המוטל על חברות בעסקאות נדל"ן.