הכל על ההבדלים, היתרונות והחסרונות של שני סוגי הנכסים

קניית נכס חדש לעומת קניית נכס ישן שיחסוך בעלויות – מה יותר כדאי? זוהי אחת מהשאלות שרבים מרוכשי הדירות מתלבטים לגביה. לשני סוגי הנכסים יש את היתרונות שלהם, כאשר בקניית נכס חדש עומדת האפשרות לשנות ולהפוך אותו לנכס לפי הרצון והטעם האישי, אך מנגד, קניית נכס ישן מאפשרת לחסוך בעלויות. לכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות וחסרונות משלה – במדריך שלפניכם נעשה קצת סדר בנושא:

ביצוע שינויים ושיפוצים בנכס

נכס מקבלן מעט יותר מגביל במקרה של שינויים, שכן מדובר בנכס שחברת הבנייה קובעת את המבנה הסופי שלו. במקרים מסוימים עדיין אפשר לבצע בנכס שינויים (לאחר תיאום עם הקבלן) ולשדרג את מבנה הדירה, אך לאור הנסיבות עלויות השינויים עלולות להגיע לעשרות ואף למאות אלפי שקלים – מדובר בפרויקט מורכב יותר לביצוע, שמצריך מעורבות של תכנון קפדני, עבודה של צוות פועלים, פיקוח של מנהל עבודה ועוד.
בקניית נכס מיד שנייה לעומת זאת מעט יותר קל להוציא לפועל שינויים – שיפוץ של נכס מסוג כזה יהיה זול משמעותית שכן כאן אין צורך בתיאום מול קבלן, וניתן להזמין איש מקצוע לפי בחירה אישית.

תשלומים על הנכס

ברכישת נכס מיד שנייה כל נושא התשלומים נעשה מול בעל הנכס, ולאחר העברת התשלומים לבעל הנכס, הקונים יכולים להיכנס לגור בו.
לעומת זאת – בקניית נכס מניב מקבלן התהליך שונה, שכן נעשה תהליך שלם של משא ומתן מול הקבלן. ברוב המקרים הקבלנים דורשים תשלומים של בין 20-30 אחוזים במעמד הרכישה, ואת שאר התשלומים נדרש להעביר במועד מסוים לפי דרישת הקבלן. מועד התשלום צריך להיקבע בתיאום מול מועד ירידת המשכנתא, כדי לא להגיע למצב של תשלומי יתר בעקבות הפרשי הריביות.

כניסה לנכס

בעת קניית נכס יד שנייה ניתן לעבור להתגורר בנכס מיד לאחר העברת התשלומים. קניית נכס מקבלן לעומת זאת תהיה מעט יותר מורכבת מבחינת מועד הכניסה, שכן מדובר בנכס שעדיין מוגדר "על הנייר" כך שיש צורך להמתין עד למועד סיום הבנייה ותחילת האכלוס של הבניין.
חשוב גם לקחת בחשבון שעלולים לקרות מקרים (די נפוצים) בהם נוצרים עיכובים שונים בסיום הבנייה, אשר יצריכו מעבר למגורים חלופיים עד לכניסה לנכס החדש.

תשלומים לעו"ד מקרקעין

הוצאה נלווית נוספת שחשוב לקחת בחשבון היא ייצוג עו"ד מקרקעין. למעשה, נדרש מהקונים לשלם על שירותי עו"ד אשר מייצג גם אותם בתור הרוכשים, וגם לשלם עבור עו"ד שמייצג את הקבלן. בעת רכישת נכס מיד שנייה עדיין נדרש להיעזר בשירותיו של עו"ד, אך העלויות יהיו יותר זולות לעומת עו"ד בעסקת קבלן, אשר גובה תשלום לפי אחוזים מסוימים ממחיר הנכס.