רכישת נדל"ן זה אחת ההשקעות הכספיות הגדולות ביותר עבור אדם / חברה ולכן אין שום סיבה לבצע אותה ללא בדיקה מוקדמת.

בדק בית היא בדיקה שמבצע בעל מקצוע מורשה (מומלץ מאוד שהוא יהיה בעל הכשרת מהנדס) לכלל מערכות ויסודות הבית: חשמל, אינסטלציה, מים, תקשורת, איטומים, שיפועי רצפות, חיפויי קירות – חוץ ופנים, שלמות הגג, פרזולים בנכס ועוד.

חברות בדק בית לאיתור ליקויי בנייה, פועלות לא רק במגזר הפרטי (בדיקת דירות ובתים פרטיים) אלא גם במגזר העסקי- ציבורי – ביצוע בדיקות עבור מבני ציבור, משרדים וכד'.

במגזר הפרטי, מקובל לבצע בדק בית רגע לפני מסירתם של המפתחות לדירה החדשה, תוך השוואת המפרט הטכני שנתן לכם הקבלן למול ביצוע הבניה בפועל. גם במקרה של דירה מיד שניה רצוי לבצע ביקורת מבנה לפני המעבר לנכס ופריקת הציוד הרב שלכם, שכן בבדק הבית עשויים להתגלות ליקויים משמעותיים, למשל ליקויים בטיחותיים מסכני חיים, שיחייבו אתכם לתקנם בהקדם, תוך שאתם מתפנים מהנכס בזמן התיקון.

במגזר העסקי, יוכלו בעלי נכסים להסתייע בשירותיה של חברת בדק בית טרום רכישה של משרד חדש לצורך השתקעות בו או לצורך השקעה מניבה.

במאמר שלפניכם, נסקור עבורכם את יתרונותיהם של שירותי חברות בדק הבית עבור המגזר העסקי-ציבורי.

שירותי חברות בדק בית למגזר העסקי

בדיוק כפי שרוכשי דירות רבים במגזר הפרטי, עושים יותר ויותר שימוש בשירותיהן של חברות בדק בית לפני שהם רוכשים נכס למגורים- יד ראשונה מקבלן או יד שנייה, כך גם משקיעים ובעלי עסקים, צריכים לשקול ברצינות רבה לשכור את שירותיו של מומחה לבדק בית, שימנע מהם לרכוש משרד שהינו בגדר "תיבת פנדורה" ויעלה להם בהמשך בהרבה עוגמת נפש והוצאות כספיות.

ביצוע ביקורת מבנה טרום רכישת המשרד או מבנה המסחר, יחשוף עבורכם בעלי העסקים, את כל התקלות והליקויים (הגלויים יותר או גלויים פחות), שעין בלתי מקצועית לא תאתר ולא תוכל לאמוד את חומרת הבעיה.

תהליך בדק בית, איך זה עובד ?

  1. תיאום מועד הבדיקה –

יצירת קשר עם מומחה בדק בית וביצוע שיחת תיאום ציפיות מולו – הגדרת סוג הבדיקה והיקפה ותיאום תאריך לביצוע בדק הבית לנכס. במקרה של רכישת נדל"ן חדש ישירות מהקבלן, אם הבעלות על הנכס עוד לא הועברה לרוכש, אזי שנדרש אישור מהקבלן לביצוע הבדיקה במקום.

  1. ביצוע בדק הבית –

ביצוע הבדיקה ע"י מהנדס מוסמך (כולל שימוש בציוד ייעודי מתקדם כמו מצלמה תרמית החודרת ליסודותיו וקירותיו של הנכס) ולאחר מכן הנפקת דו"ח בדק בית מפורט ומקיף בידי מבצע הבדיקה.

הדו"ח כולל: הצהרת המהנדס ופירוט הסמכתו וניסיונו, פירוט הליקויים שאותרו במהלך הבדיקה (כולל תיעוד מצולם כמובן), תוך התבססות על תקנים וכללי מקצוע, אומדן טווח עלויות תיקון הליקויים ועוד. דו"ח בדק הבית הינו קביל בבתי משפט.

הצגת דו"ח בדק הבית לקבלן או למוכר הנכס (במקרה של נכס מיד שנייה) ע"י הלקוח-

לידיעה: ניתן לשלוח את הדו"ח באמצעות דואר אלקטרוני (אימייל), שירותי דואר למיניהם (דואר שליחים, דואר רשום וכו') או מסירה ידנית לבעל הנכס וכו'. בכל אחד מהמקרים, מומלץ לצרף מכתב ובו הדרישה לתיקון הליקויים.

  1. תיקון הליקויים בידי בעל הנכס-

לאחר מסירתו של דו"ח בדק הבית, תעמדו בקשר עם הגורמים הרלוונטיים לצורך קבלת החלטה משותפת אודות דרכי הפעולה המקובלים ע"י 2 הצדדים: תיאום עבודות תיקון לליקויים או קיזוז עלויות הליקויים ממחיר הנכס במעמד הרכישה. במידה והקבלן דיווח על השלמת הטיפול בליקויים, מומלץ מאוד שתבצעו ביקורת איכות לתיקון הליקויים בעזרת מומחה בדק הבית שביצע עבורכם את הבדיקה הראשונית.

  1. קבלת ייעוץ וליווי משפטי ע"י עו"ד (במקרים בהם בעלי הנכס מתעלם ממצאי הדו"ח) –

במקרה בו מוכר הנכס / היזם, מתנער מקבלת אחריות על ממצאי הדו"ח, תוכלו להסתייע בשירותי ליווי משפטי. לתשומת ליבכם תוכלו לבצע שיחת ייעוץ וקבלת מכתב התראה לקבלן (ללא תשלום בשלב זה) ע"י אחד ממשרדי עורכי הדין המתמחים בתחום דיני נזיקין.

לסיכום:

ביצוע בדק בית קודם לרכישה, יחשוף עבורכם כבעלי עסקים או משקיעי נדל"ן, את הליקויים הסמויים לעין (או אלה הגלויים, שאינכם מבינים בהם מספיק). דו"ח ביקורת המבנה, שתקבלו מחברת בדק הבית שלכם, עם תום הבדיקה, תאיר את עיניכם לגבי מצב הנכס שאתם חושבים לרכוש ויוכל לשמש עבורכם כקלף מיקוח מול מוכר המשרד / מבנה מסחר, קרי ישמש אתכם לקבלת המחיר הסופי של הנכס, לאחר ניכויים של הליקויים והתקלות במבנה ובנוסף יימנע ממכם לרכוש נכס בעל ליקויים שיעלו לכם בכסף, בטרחה ובשעות עבודה רבות.