במונחים של חדשנות עיצובית, הדיור עבור האוכלוסייה הנקראת ׳הגיל השלישי׳ נתפס באופן מסורתי כמעין מבוי סתום. התאמת אפשרויות הדיור לגמלאים נחשבה במשך תקופה ארוכה לתכנון שמונחה על ידי פרגמטיות, ולא כמשהו שיש לאמצו בהתלהבות כלשהי.

בנוסף, בתחום הנדל״ן בימינו מושם דגש רב על אספקת דירות לצעירים ולמשפחות. לאור זאת, נשאלת השאלה איך יכולים בני הגיל השלישי להשתלב בנוף הדיור הנוכחי, וכיצד יכולים אדריכלים ומעצבים לשלב את עבודתם כך שזו תוכל לספק את השאיפות והציפיות המשתנות של קבוצת גיל הולכת וגדולה זו, הדורשות יותר מאשר מאחז יד מנירוסטה באמבטיה?

הנורמה הישנה של עלייה בסולם הדיור לבית פרטי, ואז מכירתו וקניית דירת פנסיה קטנה, כבר איננה הנורמה המקובלת. בימינו, על המעצבים לקחת את מעטפת הנכס ולעצב בו דירות שאפתניות שגמלאים ירצו לעבור לגור בהן.

שינוי דמוגרפי מאלץ גישה חדשה לדיור לפנסיונרים

ישראל, כמו גם מדינות אחרות במערב, היא ביתם של אוכלוסייה המזדקנת במהירות. הגיל החציוני הולך ועולה, והמגמה הדמוגרפית לא מראה סימני האטה. במהלך השנים הבאות תגדל אוכלוסיית בני ה-65 ומעלה, מהר יותר מהאוכלוסייה הכללית. לשינוי סטטיסטי זה מצטרפים גם שינויים באורחות החיים וגורמי בריאות המשפיעים על מצבם הטוב של רבים מבני הגיל השלישי.

עיצוב מושך עבור בני הגיל השלישי

לאיכות עיצוב חללי הדירה יש תפקיד מרכזי במאמץ למכור את יתרונותיה של דירה שתוכל לסייע לשפר את איכות החיים של דיירים גמלאים. הקריטריונים לשיפור איכות החיים של בני הגיל ה-3 כוללים, בין השאר:

  • כניסה חלקה לדירה או לבית

מעקה או רמפה יכולים לעזור אם צריך לעלות במדרגות עד לדלת הכניסה. חשוב גם להוסיף אור חיצוני שיעזור לקשישים לפלס את דרכם פנימה בשעות החשיכה. יש למקם את האור כך שלא יאיר לתוך הבית ויפריע ולא יעצבן את השכנים.

  • מענה לדפיקות בדלת

במקרה שלדייר קשה להגיע לדלת הכניסה כאשר מישהו דופק בדלת, אפשר להתקין מערכת שתאפשר לו לדבר עם המבקרים, ולבחור את מי הוא מכניס הביתה. מערכות, כגון:

  • אינטרקום בכניסה, כדי לגלות מי שם.
  • פעמון דלת אלחוטי שמגיע עם טלפון כניסה, שהדייר יכול להניח ליד הכיסא שלו.
  • טלפון לכניסת וידאו, כדי שהדיי יוכל לראות מי בדלת – חלק מהמכשירים מאפשרים לדייר ללחוץ על כפתור במקום בו הוא יושב, כדי לפתוח את הדלת.
  • להסתובב בחופשיות ברחבי הבית

חשוב לוודא שהבית מואר היטב. אפשר להתקין חיישני תנועה הנדלקים אוטומטית כשקמים מהמיטה או כשנכנסים לחדר.

הרחבת משקופי הדלתות או שינוי כיוון פתיחת הדלתות, יכולים לעזור לדיירים להגיע ממקום למקום, במיוחד אם הדייר משתמש בכיסא גלגלים.

  • מדרגות

התקנת מעקה נוסף יכולה להקל על השימוש במדרגות. יתכן שניתן יהיה להתקין מעלית כיסא גלגלים שתרד ותעלה במדרגות, תלוי בגודל הבית ובפריסה שלו.

  • לקום מהמיטה ולהתלבש

כדי לעזור לדיירים להיכנס למיטה או לקום מהכיסא, אפשר להציב דרגש יציב, שימנע את הצורך להתכופף יותר מדי. אפשר לרכוש גם מיטה מיוחדת שניתן להרים למצב שבו קל יותר לעבור לעמידה, או להוריד למצב שבה קל יותר לשבת ולשכב במיטה.

גם מאחזי יד נוחים המותקנים בהישג יד, יכולים לעזור לדיירים להישען כשהם מנסים להרים או לקחת משהו.

  • בחדר האמבטיה

חשוב לבצע כמה שינויים בחדר האמבטיה, כדי שיתאים לשימושם של מבוגרים. למשל, שירותים ׳ללא ידיים׳, ושטיפת אסלה אוטומטית בעת השימוש בשירותים. ואם בחדר הרחצה יש רק אמבטיה ואין מקלחון, אפשר להוסיף ׳מעלית׳ אמבטיה, המופעלת על ידי סוללה ותומכת במשקל הגוף של הדייר המבוגר שנכנס ויוצא מהאמבטיה.