החלטתם למכור את הדירה שלכם? עליכם לדעת שמכירת דירה היא תהליך לא פשוט, וכדי להשלים אותו בהצלחה ולשביעות רצונכם המלאה, כדאי שתיעזרו באנשי מקצוע המנוסים במכר מקרקעין ובקיאים בכל מה שנדרש לצורך השלמת העסקה על הצד הטוב ביותר. היעזרו בעורך דין שייצג אתכם ברשויות – הן מנהל מקרקעי ישראל והן הרשות המקומית – ויכין את חוזה המכר. היעזרו גם ברואה חשבון כדי שיחשב את מס השבח שתידרשו לנכות מרווחי המכירה. מוכנים לצאת לדרך? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת על מכירת דירה.

הכנות למכירת הנכס

מומלץ לא לפרסם את הדירה לפני שאתם מתכוונים למכור אותה. אל תפרסמו הודעה כדי לבדוק היענות או כדי להעריך את שווייה בפועל. אם קונים פוטנציאלים רואים דירה שעומדת למכירה במשך חודשים ארוכים, הם עלולים לחשוב שמשהו בה אינו תקין ויעדיפו להתרחק ממנה לגמרי. פרסמו רק אם אתם באמת בשלים למכור את הדירה ורוצים להתחיל במשא ומתן עם קונים פוטנציאלים.

אל תדרשו מחיר הנמוך ממחירי השוק. איך תדעו מהם מחירי השוק? התייעצו עם שמאי מקרקעין שיעריך את שווייה של הדירה ויתווה את המחיר שתוכלו לדרוש מקונים פוטנציאלים. אם אינכם רוצים להתייעץ עם שמאי מקרקעין, תוכלו להיכנס לאתרי רשות המיסים או לאתרי נדל"ן שונים וללמוד מהם כמה עולה נכס באזור מגוריכם ולהחיל את מחירי השוק על הדירה שלכם. הביאו בחשבון שאולי תיאלצו לנכות ממחיר הדירה את היטל ההשבחה המחויב בחוק ואף את הוצאות הייעוץ הפיננסי והמשפטי.

ליווי של רואה חשבון בתהליך מכירת הדירה

אחד הדברים שמדאיגים מוכרי דירות, הוא מס השבח שיידרשו לנכות מרווחי המכירה. אם אתם מודאגים, בקשו מרואה חשבון שיחשב בשבילכם את החזר מס שבח לדירה והסירו דאגה מלבכם. מרבית מוכרי הדירות הישראלים זכאים לקבל החזר על תשלום מס שבח וסביר להניח שגם אתם.

מצאתם קונים פוטנציאלים? הכינו את הסכם המכר

הסכם המכר צריך לעבוד לטובתכם ולהבטיח שתקבלו את התשלומים בזמן ובפעימות סבירות. לשם כך התייעצו עם עורך דין ובקשו ממנו לנסח הסכם מכר מיטבי שיעבוד לטובתכם. הדבר חשוב במיוחד אם אתם מעוניינים לקנות דירה חדשה בד בבד למכירת הדירה וזקוקים לכספי המכירה בהקדם. עורך הדין שלכם יוודא שתמהיל התשלומים שיוגדר בחוזה המכר יתאים להסדר התשלומים הנחוץ לכם בתהליך קניית הדירה החדשה.

אל תשכחו להכין את כל מסמכי הדירה

לפני שאתם מוסרים את הדירה לקונים, הכינו את כל מסמכי הדירה. עליכם להציג לקונים אישורי עירייה על היעדר חובות – הן חובות ארנונה והן חובות בגין היטלי השבחה של הרשות המקומית. הגישו לקונים גם נסח טאבו עדכני וגם הצהרה על טיב הנכס הנמכר. נכונות ההצהרה תסיר מכם אחריות עתידית ותיתן לקונה את מלוא המידע על הדירה.

השלמתם את כל הדרוש? נהדר! חתמו על חוזה המכר, מסרו לקונים את המסמכים ואת המפתחות וצאו לדרככם החדשה. בהצלחה!