כאשר אדם או חברה מגישים בקשה לפשיטת רגל, יכולה להיות לכך השפעה משמעותית על אחזקות הנדל"ן שלהם. פשיטת רגל היא הליך משפטי המסייע לאנשים או לעסקים לנהל את החובות וההתחייבויות הכספיות שלהם כאשר הם אינם מסוגלים לעמוד בהם. התוצאות הספציפיות עבור נדל"ן בפשיטת רגל יכולות להשתנות בהתאם לסוג הגשת פשיטת הרגל, נסיבותיו של החייב ואופי נכסי הנדל"ן המעורבים. במאמר הקרוב נביא ניתוח מעמיק של מה יכול לקרות עם נדל"ן בפשיטת רגל.

בתהליך פשיטת רגל, נכסים שאינם פטורים של החייב נמכרים להחזר נושים. מקרקעין נחשבים לנכס וניתן למכור אותם כדי לספק מחיקת חובות. עם זאת, בעלי נכסים יכולים להיות מסוגלים להגן על מקום מגוריהם העיקרי באמצעות פטורים הניתנים על ידי חוקי המדינה. פטורים אלו מאפשרים לחייבים לשמור על כמות מסוימת של הון עצמי, ומאפשרים לשמור על הנכס תוך טיפול בחובות.

כאשר מוגשת בקשה לפשיטת רגל, השהייה אוטומטית נכנסת לתוקף. הגנה משפטית זו עוצרת את רוב פעולות הגבייה, לרבות הליכי כינוס נכסים, נגד החייב. השהייה האוטומטית נותנת הזדמנות לחייב לארגן מחדש את הכספים, לנהל משא ומתן עם נושים, ואולי למצוא פתרון לשמירה על הנדל"ן, כגון השגת תשלומי המשכנתא או שינוי תנאי ההלוואה.

עיקול ונאמנות

במקרים מסוימים, נדל"ן בפשיטת רגל עדיין עשוי להיות כפוף לעיקול. אם החייב אינו מסוגל לשלם את תשלומי המשכנתא או שאין לו מספיק הון עצמי בנכס כדי לזכות בפטורים, המלווה רשאי לבקש רשות מבית המשפט לפשיטת הרגל להמשיך בביצוע עיקול. עיקול הוא ההליך המשפטי שבאמצעותו מקבל מלווה את הנכס עקב אי תשלום המשכנתא. עם זאת, העיכוב האוטומטי עלול לעכב הליכי עיקול, ולתת לחייב זמן נוסף לטפל במצבו הכלכלי.

תפקידו של הנאמן כולל הערכת נכסי החייב, לרבות מקרקעין, על מנת לקבוע האם ניתן לפרק אותם לפירעון נושים. אם למקרקעין יש הון עצמי משמעותי מעבר לפטורים המותרים, רשאי הנאמן לבחור למכור את הנכס ולחלק את התמורה לנושים. עם זאת, אם למקרקעין יש הון עצמי מועט או חסר או שהוא חיוני לתוכנית הארגון מחדש של החייב, הוא עשוי להישמר על ידי החייב.

פשיטת רגל יכולה לספק הזדמנות לחייבים לשנות את תנאי המשכנתא או להסיר שעבודים זוטרים על נכס המקרקעין. החייבים עשויים להיות מסוגלים לנהל משא ומתן מחדש על תנאי המשכנתא, כגון הפחתת ריבית או הארכת תקופת ההחזר, מה שהופך את זה לאפשרי יותר לחלק לתשלומים שהוחמצו. בנוסף, בנסיבות מסוימות, חייבים עשויים להיות מסוגלים להסיר שעבודים זוטרים, כגון משכנתא שנייה או קווי אשראי של הון ביתי, אם שווי הנכס נמוך מיתרת המשכנתא העיקרית.

לסיכום

בסופו של דבר, השפעת פשיטת הרגל במקרקעין תלויה בסוג הגשת פשיטת הרגל, בנסיבותיו של החייב ובאופי החזקות המקרקעין. פשיטת רגל יכולה לספק הזדמנות להתמודד עם אתגרים פיננסיים, להגן על מקום המגורים העיקרי באמצעות פטורים, לארגן מחדש את החובות, ואולי לשמור על הנדל"ן מבלי למכור אותו. 

תוכן עניינים