תקנות בטיחות

מדי חודש עובדים רבים נפגעים במהלך עבודתם בתחום הבנייה בישראל. יש מקרים שמסתיימים בפציעה ואחרים המסתיימים לצערנו במוות. זו הסיבה שהרשויות הממונות על כך הוציאו תקנות בטיחות רבות אשר מנתבות את דרך העבודה הנכונה באתרי הבנייה כדי למנוע אסונות כאלה. על פי הרפורמה החדשה, בכל אתר בנייה ימונה אחראי בטיחות שהוא מנהל האתר ותפקידו המרכזי הוא לאכוף במקום זה את כל חוקי הבנייה. בנוסף לכך אמורים להגיע לאתרי הבנייה גם מפקח הבנייה וגם גורמי ממשל אשר מבצעים את הבדיקות המקיפות הנדרשות, כדי לוודא שהפעילות באתר מתבצעת על פי תקנות בטיחות.

יש הנחיות שונות בנושא תקנות בטיחות ובעת בנייה של מבנה חדש העובדים אמורים לפעול על פי כל התקנות אשר רלוונטיות לאופייה של העבודה בשטח. אחד הנושאים החשובים הוא הקמה של גדר היקפית אטומה מפח מגולוון סביב כל אתר הבנייה. המטרה של תקנה זו היא למנוע כניסה של זרים לתוך השטח המגודר וזאת כיוון שיש בו פעילות של כלי תחבורה ייחודיים כמו מנופים, מלגזות, סולמות גבוהים ועוד. המגמה היא שיהיה מרווח משמעותי של שטח בין כל המכשירים הללו לבין העובדים. 

יישום של תקנות בטיחות 

החוק מתווה את הדרך שבה מנהל האתר יוודא שיש דרך מילוט מהירה לעובדים בעת דליקה. המטרה היא שנתיב המילוט יאפשר להם להימלט מהמקום במהירות ובמקביל יוזעקו למקום כוחות הכיבוי לטיפול בשריפה. במקומות הללו קיים תמיד חשש לשריפה כיוון שיש בהם גם חומרים דליקים כמו דלק ולכן השריפה עלולה להתפשט במהירות גבוהה. זה מסוכן  במיוחד אם מדובר ביום חם והטמפרטורות הגבוהות מגבירים את הלהבות.

התקנת מעליות 

על פי תקנות בטיחות, בכל אתר בנייה יש להתקין מעלית משא אשר אמורה להעלות ולהוריד ציוד כבד וגם להעלות את העובדים, מנהלי העבודה והמפקחים לקומות הגבוהות על פי הצורך. כל מעלית כזו תוביל את המשקל המקסימלי האפשרי על פי ההנחיות של המהנדס שבודק מעת לעת את תקינותה של המעלית. מדובר במבנה סגור מכל צדדיו וזאת כדי שלא תהיה חלילה נפילה של אדם או של חפצים כאשר המעלית מתרוממת מעלה, או יורדת כלפי מטה. 

נושא חשוב נוסף שיש עליו תקנות בטיחות הוא הפיגומים. קיימת הכוונה מדויקת לגבי כמות הפיגומים הגובה של כל אחד מהם, אופן ההתקנה שלהם, יצירת הסולמות בין קומה לקומה ועוד. 

שימוש במתקנים חדשניים 

אחת הדרכים להימנע מתאונות עבודה, היא שימוש במכשירים מתקדמים שהושקעה בהם חשיבה ותכנון הנדסי ולכן הם עומדים בכל תקנות בטיחות. כמו לדוגמה פיגומים ניידים של נתנאל פיגומים אשר ניתנים לרכישה או להשכרה. ממקמים את הפיגום הנייד ברחבה, מקבעים אותו ומכוונים אותו שלב אחר שלב, כדי שהעובד יוכל לעלות עליו בבטחה עד הגובה הרצוי. לאחר מכן העובד יעמוד בבטחה על הרמפה ויבצע את העבודה הדרושה.