בנייה ירוקה שואפת לצמצם, ואם אפשר לבטל, את ההשפעות הסביבתיות השליליות הנגרמות בשלבי התכנון, הבנייה והתפעול. בנייה ירוקה ידועה גם בשם בנייה בת קיימא.

מטרת הבנייה הירוקה, לא רק לצמצם נזקים אלא גם ליצור מבנים בעלי השפעה חיובית על הסביבה. לא צריך להיות בוגרי לימודי איכות הסביבה, כדי לדעת שהבנייה היא אחד התורמים הגדולים לפליטת גזי חממה. על פי מחקרים, כ-40% מהבניינים בארה״ב אחראים ל-18% מסך הפליטות בעולם.

כמות האנרגיה הנדרשת לבניית מבנים הופכת לנטל משמעותי ביותר והיום ברור שהבנייה הירוקה מועילה ליחידים ולחברה הרחבה כאחת.

יתרונות הבנייה הירוקה

  • כלכלית

העלויות הראשוניות של הבנייה הירוקה עשויות להיות גבוהות מעלויות הבנייה הקונבנציונלית, כאשר כל עלות נוספת נוצרת לרוב בשלב תכנון הבנייה. עם זאת, יש מחקרים המלמדים שההבדל בעלויות הוא קטן מאוד, אם בכלל.

בכול מקרה, כדאי להשקיע, ולו גם קצת יותר, בשלבים המוקדמים של הבנייה, כי הרווח מגיע כשהבניין נכנס לפעולה. מחקרים גם הראו ששכר הדירה או מחירי הבתים שנבנו בטכניקות ירוקות הוא גבוה יותר מהבתים הקונבנציונליים.

  • חברתית

היתרונות הכלכליים של הבנייה הירוקה חורגים הרבה מעבר לפרויקט בנייה בודד זה או אחר. היום ממשלות מציעות הטבות מס ותמריצים לאלה שמפחיתים את צריכת האנרגיה ואת השימוש בדלקים מאובנים. לדוגמה, ממשלת אירלנד פרסמה את פרויקט ׳אירלנד 2040 – תוכנית תשתיות לשנים הבאות, הכוללת השקעות ביוזמות ירוקות.

הבנייה הירוקה היא חלק חשוב מהתוכנית באירלנד, והיא מתמקדת במספר נקודות אנרגיה, כגון:

  • השקעה ביעילות האנרגיה, על ידי 45,000 שדרוגי בתים.
  • השקעה ביעילות האנרגיה במבני מסחר וציבור קיימים.
  • תמיכה בהחלפת דודים המשתמשים בנפט לחימום, ואספקת פנלים סולאריים לגגות.
  • סביבתית

לבנייה יש כאמור השפעה משמעותית על הבנייה. לפיכך, לכול שיפור בבנייה יכול להיות השפעה החורגת מעבר למגזר הבנייה. תעשיית הבנייה מתאימה באופן מושלם לעובדים עם מודעות לסביבה, בעיקר צעירים המונעים על ידי גורמים חברתיים וסביבתיים. לעבודה של צעירים אלה יכולה להיות השפעה שלא תסולא בפז. חברות צריכות להשתמש בהם, בעיקר בהתחשב במחסור הקיים היום בכישורים הנדרשים לבנייה ירוקה.

כלים המשמשים לבנייה ירוקה

  • חומרים מתכלים

חומרים מתכלים בקלות, כמו עץ בר קיימא, במבוק, תפטיר (סוג של פטריה), ואפילו לינוליאום קלאסי – לא חייבים להגיע למזבלה. לדוגמה, בבריטניה, רק 20% מהפסולת מגיעה מהריסת מבנים מתכלים. העברת ערמות עצומות של פסולת בניין למזבלה, היא גם אסון סביבתי וגם מאוד לא יעילה.

  • אנרגיה סולארית

אנרגיה סולארית מציעה מקור אנרגיה נקיה ומתחדשת, ועם הזמן היא הופכת לזולה וליעילה יותר. מדובר במקור אנרגיה בלתי מתכלה כי מקורו בשמש שבשמיים. פאנלים סולאריים מספקים חשמל נקי שניתן להשתמש בו בחינם ומבלי לזהם את הסביבה.

  • בית פסיבי

בית פסיבי הוא אחת הצורות המתקדמות ביותר של הבנייה הירוקה. מקור התפיסה הוא בגרמניה (Passivhaus), והיא משתמשת בעיצוב הבניין כדי לשלוט בטמפרטורות. כל היבט בבניין משתמש באנרגיה סולארית (כדי לחמם את הדירה בחורף או לדחות את החום בקיץ). גישה זו לא משתמשת במכשירים מכניים או חשמליים, אלא מסתמכת על עיצוב הבניין. היתרונות המדהימים של הבית הפסיבי נוצרים כבר בשלב התכנון.

  • יעילות טכנולוגית

כל תהליך של בניית בניין חדש צורך הרבה אנרגיה, שמגיעה מדלקים מאובנים ופולטת גזים לאוויר. כאשר מייעלים את תהליך הבנייה ניתן להשלים יותר בניינים בפחות זמן ובכך גם לחסוך באנרגיה. (לדוגמה, בנייה טרומית / מודולרית).