משקיעי נדל"ן רבים מתלבטים בין השקעות בארץ ובין השקעות בחו"ל. כמו בכל תחום גם בתחום השקעות הנדל"ן יש יתרונות וחסרונות ברורים להשקעה בארץ או בחו"ל, וכל השקעה טומנת בחובה אפשרויות רבות והזדמנויות מצוינות לגוון את תיק ההשקעות. במאמר זה נשווה בין השקעה בנדל"ן בארץ ובין השקעה בנדל"ן בחו"ל – ובפרט בארצות הברית – ונברר מה כדאי להביא בחשבון בתהליך. מוכנים להעשיר את תיק ההשקעות שלכם? הישארו עימנו.

אנחנו נשארים (עם הנדל"ן) בארץ

השקעה בנכסים בארץ היא הדבר הטבעי ביותר למשקיעי נדל"ן. כאן גם משקיעים חדשים וגם משקיעים ותיקים נעשים בן רגע כרישי נדל"ן מיומנים. למה? כיוון שהכול מוכר, ברור וידוע – המימון, האסדרה, האגרות, הרישיונות, ההיתרים העבודה עם הקבלנים ועוד. לעומת השקעות נדל"ן בארצות הברית שמצריכות בדרך כלל סיוע מקצועי מחברות להשקעות בנדל"ן, השקעה בנדל"ן בארץ אפשר לתקתק לבד או עם מומחים לנדל"ן, והדברים בדרך כלל זורמים בקלות. לרוב שוק הנדל"ן בארץ מפגין חוסן ועמידות גם לנוכח חוסר ודאות אזורי. הביקוש לדיור חזק ועקיב בגלל הגידול באוכלוסייה ודפוסי הגירה קבועים גם מחוץ לארץ וגם בתוך הארץ. עם זאת, שוק הנדל"ן הישראלי איננו נטול אתגרים. מחירי הנדל"ן בערים מרכזיות כמו תל אביב וירושלים והוצאות הדיור גבוהים מאוד ומרתיעים משקיעים רבים. כמו כן, כדי לנווט בסבך הרגולציה צריך להבין אותה ואת המורכבות שלה, ומשקיעי נדל"ן שאינם בקיאים בה עלולים ללכת לאיבוד.

להרחיב אופקים בהשקעות נדל"ן בחו"ל

הרבה משקיעים ישראלים חולמים לצאת מהביצה של הנדל"ן הישראלי ולהרחיב אופקים והזדמנויות השקעה בחו"ל. ארצות הברית היא יעד מרכזי בשל המרחבים העצומים שלה והזדמנויות הנדל"ן המצוינות שיש בה. כלכלת ארצות הברית יציבה ומערכת האסדרה פועלת בשקיפות ובעקביות ומתאימה למשקיעי נדל"ן שלא אוהבים הפתעות. בכל הנוגע לסוגי הנכסים, בארצות הברית אפשר למצוא נכסים איכותיים מסוגים רבים החל בנכסים למגורים, דרך נכסי תיירות וכלה בנכסים למסחר. ערך הנכסים עולה בהתמדה, ושוק הנדל"ן בכללותו איננו מושפע מתנודתיות ומאתגרים כלכליים מקומיים ועולמיים.

אז איפה כדאי להשקיע?

גם בארץ וגם בחו"ל אפשר להשקיע בנדל"ן איכותי, לייצר הכנסה פסיבית, להרוויח תשואות משתלמות וליהנות מביטחון כלכלי. איפה כדאי להשקיע? כדי לענות על השאלה הזאת צריך לבחון את היתרונות והחסרונות בכל מקום:

  • יציבות כלכלית – הכלכלה האמריקנית איתנה והאסדרה המבוססת שלה נותנת ביטחון למשקיעי נדל"ן. המצב הכלכלי במשק הישראלי והיוזמות הממשלתיות לעידוד השקעות אטרקטיביים למשקיעים חובבי סיכונים.
  • הפוטנציאל לתשואות – בשתי המדינות יש פוטנציאל להכנסות איכותיות ולתשואות משתלמות מנדל"ן. בארץ אפשר להפיק תשואות מנדל"ן לתיירים ובארצות הברית אפשר ליהנות מביקוש אדיר לדיור ומאוכלוסייה הטרוגנית ומבוססת.
  • בירוקרטיה – אף על פי שבארצות הברית יש בירוקרטיה יעילה, היא עלולה להרתיע משקיעים זרים. בישראל הבירוקרטיה ידידותית למדי אך עלולה לעייף גם את המשקיעים המנוסים ביותר.

אז איפה כדאי להשקיע? זה תלוי בכם – בצרכים שלכם, בהעדפות שלכם ובשורה התחתונה שאתם מקווים להשיג, והיא – כמעט תמיד – כסף. אז החדשות הטובות הן שכסף מנדל"ן יכול לזרום גם כאן וגם שם; צריך רק לדעת איך לעשות אותו.

נדל"ן הוא נדל"ן הוא נדל"ן

כדי להשקיע בחוכמה גם בארץ וגם בחו"ל צריך להצטייד בכלים מתאימים או להיעזר בחברות שמתמחות בהשקעות נדל"ן. בסופו של דבר ניסיון הוא שם המשחק, וככל שתצברו ניסיון, כך תגדילו את הרווחים שלכם מנדל"ן, וזה לא ממש משנה איפה.