רכישת נכס היא לעתים רחוקות קלה או פשוטה. כאשר הנכס המדובר נמצא במיקום מרוחק, למשל בצפון, האתגרים מתרבים. עם זאת, השקעה בנכסים מחוץ לאזור מרכז המדינה עשויה להיראות מושכת במיוחד אם אתם גרים באזור שבו הנדל״ן יקר מאוד.

זו עשויה להיות השקעה אטרקטיבית גם אם זו לא ההשקעה הראשונה שלכם, ואתם רוצים לגוון קצת את תיק ההשקעות הנדלניות שלכם. למשל, אולי אתם רוצים להשקיע בבית נופש, כמו באתר סוויטות יוקרה בצפון, או בדירה באחד מבנייני המגורים המשווקים במסגרת הפרויקט ׳דרך אמונה׳, בישוב הצפוני רכסים. ואולי יש לכם מניעים אחרים להשקעה בנכס צפוני, רחוק מאזור המרכז.

בלי קשר למניע שלכם, הנה כמה סיבות שיש לקחת בחשבון לפני שאתם מבצעים עסקת השקעה בנכס בפריפריה הצפונית.

יותר זול

אם אתם גרים במקום שבו מחירי הנדל״ן מרקיעי שחקים, כמו תל אביב וסביבותיה, יתכן שהשקעה בנדל״ן מקומי פשוט לא באה בחשבון. במקרים שכאלה אתם רוצים להרחיב את המבט לעבר אזורים שבהם השוק מבוסס על יסודות תקינים אבל עלויות הנכסים נמוכות משמעותית.

מצד שני, אם אתם גרים בשכונה מוזנחת שבה מחירי הנדל״ן במגמת ירידה, אולי תעדיפו להשקיע בנדל״ן במקום אחר.

המפתח הוא החזר ההשקעה – ROI

בשני המקרים שהוזכרו למעלה, אתם עשויים לגלות שההחזר על ההשקעה, ה-ROI (Return On Investment) עשוי להיות טוב יותר כשאתם משקיעים בצפון מאשר במקום בו אתם מתגוררים במרכז המדינה. מסיבה זו אנשים רבים קונים נכסים מחוץ לאזור שבו הם מתגוררים.

מחיר הרכישה, מס שבח, הוצאות משכנתא, מיסים, תקנות דיור, תנאי שוק השכירות וגורמים אחרים נוספים עשויים להיות נוחים יותר כשאתם משקיעים בנכס בצפון, כך שהם גם יתרמו ל-ROI הפוטנציאלי של הנכס שתרכשו.

אתגרים שצריך לקחת בחשבון

אם אתם לא מתגוררים בצפון, ובכול זאת שוקלים להשקיע בנכס באזור זה, קחו בחשבון שבשוק נדל״ן מרוחק מביתכם, לא יהיה לכם אותו ידע מוכר ויומיומי שהוא מנת חלקכם בשוק המקומי בו אתם חיים. במקרה שכזה סביר להניח שאין לכם הבנה מעמיקה לגבי השכונות הטובות ביותר או הגרועות ביותר. זה אומר שתצטרכו להסתמך על מחקר, ידע מפה לאוזן, תחושת בטן או דעות של אנשי מקצוע שמלווים אתכם במסע ההשקעה שלכם.

הבנת החוקים והתקנות הנוגעים לבעלות על נכס ולארנונה באזור היעד שלכם היא אתגר נוסף. גם אם אתם מתכננים לעיין בכול התקנות המקומיות, קחו בחשבון שמה שכתוב על הנייר לא תמיד תואם למה שמתרחש בעולם האמיתי. לכן, מומלץ לשוחח עם בעלי נכסים באזור כדי לקבל את התמונה האמיתית על האתגרים המקומיים שצפויים לכם.

בניית נטוורקינג באזור הנכס שתרכשו

כדי להפוך את תוכנית ההשקעה שלכם בנדל״ן בצפון למוצלחת, תהיו זקוקים לאנשי קשר יעילים וטובים. זה לא אומר שתזדקקו רק למתווך נדל״ן אלא שיהיה עליכם להסתמך בזמן קצר גם על מנהל נכסים, עובד תחזוקה וקבלן בניין.

סוד ההצלחה של משקיעים רבים הבוחרים להשקיע באזור רחוק ממקום מגוריהם, טמון במציאת חברת ניהול נכסים מצוינת ושכירת השירותים שלה. תפקיד החברה עשוי לכלול גביית שכר דירה, דאגה לביצוע תיקונים נדרשים וטיפול במצבי חירום.

אם אתם גרים באזור הצפון אולי תבחרו לנהל את הנכס בעצמכם. אבל אם אתם גרים רחוק, ניהול נכסים מקצועי הוא הוצאה נוספת שאתם חייבים להכניס לתקציב ההשקעה לפני שאתם מבצעים אותה.

כשאתם יודעים מהם הסיבוכים האפשריים בהשקעה בנדל״ן שהוא רחוק ממקום המגורים שלכם, זה מאפשר לכם גם להתמודד איתם ביעילות. לדוגמה, יתכן שהשקעה לצרכי שכירות באזור רחוק מהמרכז נחשבת בעיני המלווים כמסוכנת יותר מאשר השקעה במרכז. המשמעות עשויה להיות ריבית גבוהה יותר על המשכנתא ותעריפי ביטוח גבוהים יותר.