כשאתם מחפשים נכס נדל״ן להשקעה במטרה להשכיר אותו, אתם צריכים לשים לב גם לפוטנציאל של שוק הבתים הנגישים לאנשים עם מוגבלויות.

שוק הדיור לא מצליח בדרך כלל לספק דירות נגישות לאנשים עם מוגבלויות, ולא מדובר רק בחדר רחצה שמותקן בו מאחז יד מנירוסטה, אלא גם כזה שנגיש לכסא גלגלים. בשוק הנדל״ן אין כמעט דירות נגישות שזמינות להשכרה, וקשישים או אנשים עם מוגבלויות הם קהל לקוחות ששוק הדיור הפרטי לא לוקח בחשבון.

כתוצאה מכך, אנשים רבים עם אתגרים שונים המתגוררים בשכירות נאלצים לגור בבתים לא נגישים ולהתמודד עם קשיים בלתי סבירים. למשל, הם מגבילים את עצמם לחדר אחד בבית או מתקשים לנהל חיים עצמאיים.

רכישת בתים נגישים לצורך השקעה והשכרתם בשוק הפתוח, יוצרת לכם, כמשקיעים, החזר על ההשקעה, ולדיירים דיור נגיש ונוח. יש תועלת חברתית מובנית במתן אפשרות לאנשים עם מוגבלויות תנועה, לנוע באופן חופשי בביתם ולנהל אורח חיים עצמאי.

יתרונות התפישה התומכת בעיצוב אוניברסלי נגיש בכול דיור חדש

עיצוב אוניברסלי הוא תפיסה התומכת בדיור מונגש לכל אדם שמתמודד עם מוגבלויות. הרעיון של תפישה זו היא לקרוא לכל אנשי המקצוע בתחום הבנייה, לתכנן מראש כל בניין למגורים כך שיהיה מונגש מלכתחילה.

מאפייני העיצוב האוניברסלי מציעים דיור גמיש ובר קיימא, מגבירים את הנוחות הכללית של הדיירים, ומאפשרים לאנשים להזדקן בביתם. לאנשים עם מוגבלות מאפיינים אלה מאפשרים להם לחיות באופן עצמאי. לדוגמה:

  • כניסה מישורית לדירה, מהכניסה לבניין עצמו ועד לכניסה לדירה. זה טוב גם לאופניים, עגלות ילדים או למקרה שצריך להעביר רהיטים.
  • מעברים מפולסים בכול הבית, כולל מקלחת ללא מדרגות ושירותים בכניסת הכניסה.
  • פתחים ומסדרונות המעוצבים כך שיהיו נוחים לתנועה ופונקציונליים.
  • גמישות בארגון הדברים בדירה כך שיתאים לכל דייר.

אולי זה נראה כאילו דיור נגיש נותן מענה רק ל-4 מתוך 10 אנשים שמתמודדים עם נכות קבועה או מצב בריאותי כרוני. אבל רוב משקי הבית כוללים אדם עם מוגבלות (לפי, מפקד שנערך באוסטרליה מדובר בשליש ממשקי הבית). נתון זה מכפיל את עצמו אם כוללים בו גם בני משפחה שמתמודדים עם מצבים בריאותיים כרוניים.

אנשים חושבים לעצמם: ״אדאג להנגשה בבית אם וכאשר אזדקק לכך״, אבל איך תדעו מתי זה יקרה? המתנה עד שיתרחש מצב בריאותי חמור, אינה בחירה בזמן הטוב ביותר לשיפוץ או למעבר דירה. עדיף לעשות זאת כשבני המשפחה כולם עדיין מסוגלים להסתגל לשינויים. זה כמו להגיד ״אחגור חגורת בטיחות לאחר תאונת דרכים״.

כאשר משלבים את ההנגשה כחלק אינטגרלי מעיצוב הדירה החדשה, מערכת הבנייה היא יעילה יותר. זאת משום שהיא פועלת לפי קודים ורגולציות שנקבעו בעיצוב האוניברסלי, מה שמבטיח שאנשי המקצוע יודעים מה הם עושים. זה גם אומר פחות טעויות יקרות.

יש אנשים שמדמיינים שהעיצוב הנגיש מציע  מראה של בית חולים. אבל ההנחיות המלוות את העיצוב של הדיור הנגיש מראות עד כמה מדובר במאפיינים אטרקטיביים ולא פולשניים. אחרי הכול, כניסה לבית ללא מדרגות טובה לכולם, לאמא עם עגלת התינוק, לילד עם אופניו ולסבא הנשען על מקל הליכה.

לבסוף, לפי התפיסה של העיצוב האוניברסלי, מערכת שוק הדיור ההמוני כוללת חלקים נעים רבים שצריכים להסתנכרן יחדיו כדי להשיג יעילות. והרגולציה של העיצוב האוניברסלי עושה זאת. ברור שרובנו לא מסוגלים לדמיין איך זה לחיות עם מוגבלות או איך זה להזדקן, ובטח מתקשים לציין היום אילו תכונות גישה נצטרך ״בבוא הזמן״.  לכן, כששוק הדיור פועל לשיפור חייהם של כלל סוגי הדיירים, כולם מנצחים!