ערך הנכס שלכם אינו קבוע, הוא תלוי במידה רבה בהשקעה שלכם בו. השבחה של נכס לקראת מכירתו, יכולה להיעשות בדרכים שונות, הדורשות השקעה שונה של משאבים או שיתוף פעולה עם השכנים או עם השלטון המקומי. נציג לפניכם חמש דרכים להעלות את ערך הנכס, בדרגות שונות של השקעה. מוכנים? בואו נתחיל.

 

עצמאי בשטח

מי שבוחר בהשבחה אקטיבית אבל מעונין בפרויקט ללא שותפים יכול להתחיל ב"הלבשה" של הבית, כך אנשי מקצוע מכנים תהליך של שיפוצים שטחיים ושינויים בריהוט ובקישוט הבית, כדי לשוות לו מראה יוקרתי יותר, למטרת מכירה. מי שמוכן להשקעה רצינית יותר עשוי לבחור בשיפוץ של ממש לדוג' שיפוץ המטבח, ולהתייחס לתכונות ופרמטרים שונים בבחירת שיש למטבח קטלוג ולעיין במשטחים שונים מסוג שיש גרניט היכולים לעלות את ערך הנכס שלכם. ישנה גם אפשרות נוספת הכוללת שיפוץ או החלפה של מערכות המים והחשמל בדירה.

 

כמה עולה?

להשקעה אין גבולות: כמעט תמיד נוכל למצוא מי שמשקיע יותר מאיתנו או מי שמשקיע פחות. העיקרון הזה קיים גם בהשקעה בהשבחת הנכס שלכם, כלומר השקעה בהעלאת ערכו. יש מי שיעדיף שינויים קוסמטיים קלים בלבד, לטובת העניין ויש מי שישקיע זמן, מרץ וכסף רבים. במרבית המקרים, כל אחד יזכה לתשואה המתאימה למידת ההשקעה.

ציון לשבח

ישנה חלוקה ברורה לשני סוגים של השבחת נכס – האחת היא השבחה פסיבית שנובעת משינויים בסביבתו. אם תהליכי פיתוח עירוניים מביאים לפתיחה של פארק, מרכז קניות, קופת חולים או בית ספר, בסביבתו המיידית של הבית – הקרבה עצמה מייצרת עלייה בערך הנכס ובעל הנכס זוכה להשבחה באדיבות העירייה. השבחה אקטיבית דורשת השקעה, אבל איזה דברים יכולים באמת להעלות את ערך הנכס? הנה כמה רעיונות למי שמעדיף לעבוד לבד וגם למי שעובד היטב בשיתוף פעולה.

עבודה משותפת

במקרה של נכסים משותפים או נכסים מסחריים, נדרש בדרך כלל לבצע פרויקטים הכוללים שיתוף פעולה בין השותפים או בין השכנים. במקרה של בחירה בהצטרפות לפרויקט תמ"א 38 נדרשת הסכמה של שני שליש מהדיירים. כך גם בבחירה בהתקנת מעלית בבניין ישן, בחיפוי מחודש של חלקו החיצוני של הבניין, בהתקנת מערכת סולארית, בבניית ממ"דים, בהרחבת שטח הבנייה המותר או בסלילת מקומות חנייה נוספים. כל אלה דורשים עשייה משותפת, שאינה תמיד קלה או מהירה אבל כל אחת מהאפשרויות תעלה את ערך הנכס שלך.

לסיכום

ערך הנכס שלך תמיד יכול לעלות. בין אם מדובר בהלבשה של דירה או בשיפוץ מקיף עבור נדל"ן למכירה או נדל"ן להשכרה. אם ברורה לך המטרה הסופית שלך, הדרך לשם תהיה ברורה. אם אתה עומד להשכיר את הנכס, כדאי להשקיע גם במראה הבית וגם באיכות הצנרת והרשת החשמלית. אם הנכס עומד בפני מכירה, ייתכן ששיפוץ חיצוני יספיק וגם מערכת סולארית פעילה יכולה להיות גורם משמעותי בהעלאת מחיר הנכס המושבח.