אנחנו חיים במדינה מערבית מתוקנת, כלומר, מדינת ישראל היא בראש ובראשונה מדינת חוק. משום כך, לא כל אחד יכול לבצע פרויקט בניה היכן שרק יבחר, אלא, על כל אחד לכבד את החוקים של מדינת ישראל ולפעול בהתאם לכללים. תהליך של הוצאת היתר בניה נועד להבטיח כי כל מי שמעוניין לבצע הרחבה של הבית שלו או לבנות יש מאין נכס חדש, ידרש לספק לרשות המוניציפלית ולוועדת התכנון, את המידע הרלוונטי, על מנת שיקבל אישור לביצוע העבודות. על פניו, הכל נשמע פשוט בסך הכל, אבל האמת היא קצת יותר מורכבת. תהליך הוצאה של היתר בניה דורש עבודה ותיאום מול שלל גופים ואין ספק כי גם לאנשי המקצוע בוועדה, יש עוד איך לשפר את השירות אותו הם נותנים לאזרח. התפקיד שלנו זה להעניק לכם מידע רב ככל הניתן, על מנת שיהיו לכם הכלים לבצע את התפקיד שלכם בצורה טובה, תוך שימוש באנשי מקצוע רלוונטיים, כדי להתגבר על הקושי ולצאת לדרך עם הפרויקט שלכם, מוקדם ככל הניתן. בואו נתחיל עכשיו. 

מה המסמכים הדרושים לקבלת אישור בניה 

לפני שאנחנו שואלים את עצמנו מי האנשים שיכולים לאשר את התכנית, חשוב להבין מה אנחנו צריכים להביא כדי להתחיל בתהליך של הוצאת היתר בניה: 

ראשית, עלינו להביא את התשריט ואת תכנית המתאר

אף אחד לא יאשר את תכנית הבניה שלכם ללא תכנית. בין היתר, יבקשו מכם להביא תמונה של פני השטח ונתונים עדכניים, לאור מדידות שנערכו בשטח. אנחנו רוצים להבחין כאן בין מקרים של הרחבת נכס קיים, מה שבדרך כלל ידרוש מכם להביא את המסמכים הקודמים, אלו שאיפשרו את בניית הנכס לכתחילה, במידה והם קיימים, לעומת מקרים בהם אנחנו מעוניינים לבנות פרויקט חדש לחלוטין, מה שדורש מאיתנו למצוא את המסמכים הדרושים גם בנוגע למצב השטח ולסביבה בה מתוכנן הפרויקט.

תידרשו להביא אישור כי השטח שייך לכם על פי חוק 

הוצאת היתר בניה רלוונטית כמובן, עבור הבעלים של השטח. יש מקרים, באיזורים מסוימים, בהם יש חשש בנוגע לשאלת הבעלות על הנכס, לכן כדאי לפנות לעורך דין מקצועי לצורך בירור. 

יבקשו מכם להציג תמונת מצב של השטח 

חברת החשמל, מערך הכבאות, פקיד היערות ועוד, אלו רק חלק מהגופים דרכם צריך לעבור כדי לקבל היתר בניה. לא פעם, יבקשו מכם להביא נתונים על מצב הקרקע או על הסביבה הקרובה, כדי להבין האם ניתן לבנות שם נכס זה או אחר, בלי שיווצר נזק. כאן חשוב לנו להדגיש כי אם מדובר על הוצאת היתר בניה לשיפוץ או הרחבה של נכס קיים, הרי שעליכם לפנות לאנשי מקצוע שיתנו דיווח על מצב הנכס, על החומרים בהם השתמשו כדי לבנות אותו לראשונה ועוד, על מנת שתוכלו לקבל את ההיתר הדרוש לכם. 

זה לא תמיד פשוט, אבל בסוף, תקבלו את האישור הדרוש לכם 

חשוב לזכור, אמנם הבירוקרטיה הישראלית לא תמיד עושה לאזרחים חיים קלים, אבל בדיקות מהסוג הזה נחוצות כדי לשמור על חיי אדם. זו גם ההזדמנות לפנות לאנשי מקצוע כדי לערוך בירור מקיף, בנוגע לנכס אותו אתם מעוניינים לשפץ ולמצב השטח באופן כללי. ככל שיהיה ברשותכם יותר ידע, לא רק תזכו לסיים עם התהליך של הוצאת היתר בניה מוקדם יותר, אלא, תוכלו לנקוט בפעולות הדרושות לכם כדי לשמור על בריאותם ושלומם של הדיירים העתידיים. זה הזמן להתחיל בתהליך הבדיקה, על מנת שתוכלו לראות את הנכס קורם עור וגידים.