דירה היא ככל הנראה ההוצאה הכספית הכי גדולה בחיים, לכן כדאי שעורך דין ילווה את התהליך ויגן על האינטרסים שלנו מול המוכר. בנוסף, התייעצות עם עורך דין היא דרך מעולה לבטא בחוזה כתוב כל הסכמה בעל פה

לייעוץ עו"ד מקרקעין יש משמעות רבה

מחירי הנדל"ן שממשיכים לעלות בשנים האחרונות לא גורמים לישראלים לוותר על חלום הדירה שלהם. למרות שמדובר ככל הנראה על ההוצאה הכספית הכי גדולה בחיים, גם בני זוג צעירים וגם בעלי משפחות מבוגרים יותר מציבים הדירה בראש סדר העדיפויות שלהם. עם זאת, השיקול הכלכלי הוא לא היחיד שמשפיע על מערכת השיקולים.

כיום לדוגמה ברור שצריך להתייעץ עם עורך דין מקרקעין בשלבים שונים של רכישת דירה חדשה או משומשת. אם רוצים שהעסקה תבטא את האינטרסים שלנו בצורה הטובה ביותר, צריך שאיש מקצוע מוסמך ילווה אותנו ויעבור על החוזה. במקביל, אותו עורך דין גם יכול לדאוג שכל הזכויות שלנו ימוצו מול הרשויות.

אולי יעניין אתכם גם:

השקעות בנדל"ן | נכס מניב למכירה

מה עושה עורך דין?

התפקיד של עורך דין מקרקעין רלוונטי גם בעת רכישה וגם בעת מכירה דירה או נכס. אם מתכננים למשל רכישת דירה יד שנייה וצריכים לערוך חוזה מול אדם פרטי, התפקיד של עורך הדין הוא לבטא כל הסכמה בעל פה בין הצדדים בתוך חוזה כתוב וקביל משפטית. רק אם עורך הדין מעורב בתהליך, יהיה אפשר לאחר מכן להשתמש בחוזה על מנת להגיש תביעה ולדרוש את מימוש הזכויות..

במקרה של רכישת דירה חדשה, התפקיד של עורך הדין הוא להתנהל מול הקבלן. כאן התפקיד של עורך דין מקרקעין הוא אפילו מסובך יותר, כי קבלן בניין הוא איש מקצוע שמכיר את התחום ואת הדרך להתחמק מאחריות. אז כדי לא לגלות מאוחר מדי שיש ליקויי בנייה ואין למי לפנות כדי לתקן אותם, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין.

האם אפשר לחתום על חוזה בלי עורך דין?

אין חוק שמחייב התייעצות עם עורך דין בעת רכישת או מכירת דירה. אבל בפועל, קשה מאוד לעבור את התהליך הזה בלי עורך דין והאמת היא שגם אין שום סיבה לנסות לעשות את זה. נכון שהתייעצות עם עורך דין עולה כסף ושהוא גובה שכר טרחה בגין ליווי החוזה והעסקה, אבל זה משתלם מאוד אם מבינים את ההשלכות.

במילים אחרות, זה כמעט בלתי אפשרי לחתום על חוזה בלי עורך דין ובטוח שכך לא ניתן יהיה לוודא עמידה בתקנות ובהוראות החוק. חוץ מזה, עורך הדין יכול להמשיך ללוות אותנו כקונים גם אחרי שהחוזה נחתם – כמו למשל בהפקת נסח טאבו או כל מסמך רשמי אחר. כאן דווקא כן יש חובה לערב עורך דין, בגלל הגישה שלו אל מאגרי מידע משפטיים ואל הרשויות העירוניות או המחוזיות.