גורמים שונים נלקחים בחשבון כדי לעזור לקבוע את שוויו של הנכס, כולל סקירת המכירות האחרונות באזור, תנאי השוק ומאפיינים ייחודיים של הבית, שעשויים להעלות או להוריד את ערכו.

זה לא אומר שאנשי המקצוע יוכלו תמיד לחזות באיזה מחיר הנכס יימכר בפועל בכול יום נתון, אחרי הכול, ישנם גורמים רבים המשפיעים על שווי הנכס ועל מחיר המכירה הסופי של כל בית.

גורמים אלה כוללים: העונה בשנה, מספר ההצעות, מצב השוק, תנאים הכלולים בהצעה וכמובן גם מצב הנכס, כמו למשל האם מדובר בבית משופץ הכולל מטבח יוקרתי איטלקי וחדר הלבשה מהודר. כל הגורמים הללו מאתגרים את המענה על השאלה: בכמה כסף אוכל למכור את הבית שלי?

הדברים הגדולים המשפיעים על ערך הנכס:

  • מיקום

כאשר מומחה הנדל״ן עובד עם לקוחות על תמחור, הוא משווה את ערך הבית לממוצע השכונתי, ושוקל גם מה יקרה לאזור זה במהלך השנים הקרובות, מבחינת ציפוף אוכלוסין וג׳נטריפיקציה. חישוב התמחור כולל, בין השאר, תחבורה ציבורית, בנייה חדשה, יוזמות מסחריות ותכנון בתי ספר.

  • גודל המגרש

אם מדובר בבית פרטי העומד על מגרש גדול יותר מבית השכנים, אולי הוא יהיה שווה יותר, ואולי לא! למעשה, חשוב להתמקד בתועלת הנתפסת של המגרש ולאו דווקא בגודל שלו, לדוגמה: האם למגרש יש פרטיות? האם הוא בחלק הקדמי או האחורי של הבית? אגב, רוב האנשים מעדיפים חצר אחורית.

  • חניה לרכב

חניה לרכב יכולה להוסיף ערך לבית. ואם הבית כולל גם חניה מקורה, עוד יותר טוב. בנוסף, מוסך שמכיל מקום לשני רכבים ונגיש מאוד מהבית, עשוי להעלות את ערך הנכס.

  • מספר חדרי שינה וחדרי הרחצה

דרך קלה להשוות את שווי הנכס לנכסים אחרים היא לשקול את מספר חדרי השינה וחדרי השירותים בבית. עם זאת, הורים ל-3 ילדים ישמחו להשקיע את כספם בבית שמציע 4 חדרי שינה ושני חדרי רחצה, בעוד שזוג פנסיונרים ישמח לרכוש לעצמו שטח מצומצם יותר. 

  • מצב הנכס

כדי לקבוע את ערך הנכס, ניתן לסווג את המכירות בשכונה ל-3 קטגוריות:

משופץ לחלוטין: רכישה זו מאפשרת כניסה מידית לבית. במקרה זה, הציפייה היא שהנכס יכלול תכונות וגימורים איכותיים, ועבודה שבוצעה היטב לאחר קבלת אישורים ובדיקות נדרשות.

משופץ למחצה: סיווג זה מתייחס לבית שנמצא במצב שאפשר להתגורר בו, אבל יתכן שיידרשו להיערך בו שיפוצים במטבח, בחדרי השירותים, בריצוף ובצבע הקירות. מן הסתם, הבית ישופץ באופן סופי עם הזמן, ואין צורך להרוס אותו כדי לבנות בית טרנדי וחדשני לחלוטין.

מצב רעוע: מדובר בנכס מיושן שדורש שיפוץ גדול מאוד, ומתאים לקונה מנוסה שמוכן להוציא כסף לשכירת קבלן, אדריכל או מעצב פנים כדי להתחיל לבנות את הבית כמעט מהיסוד.

לאחר סיווג זה, קל יותר למצוא נכסים אחרים במצבים דומים שנמכרו באזור, ולחשב את שווי הנכס העומד כעת למכירה. 

הכתבה באדיבות מודולנובה >> https://modulnova.co.il/